Przyszłość edukacji

Temat może zainteresować nauczycieli, szkoleniowców oraz osoby troszczące się o przyszłość edukacji i wychowanie kolejnego pokolenia. Temat też może zainteresować społeczników, bo zaangażowanie społeczne to proponowana metoda zdobywania niezbędnych umiejętności, żeby przetrwać w przyszłości.

Przerabiam teraz książkę Yuval Noah Harari o wyzwaniach ludzkości w XXI wieku, a wczoraj trafiłem na fragment o edukacji, którym chciałbym się podzielić.

W obecnych czasach nie brakuje informacji, więc głównym zadaniem nauczycieli nie powinno być przekazywanie informacji, a system nauczania nie powinien opierać się na „zapamiętywaniu i zakuwanu” oraz przygotowywaniu do standardowych testów, ale raczej do życia w złożonym społeczeństwie i radzenia sobie z częstymi zmianami.

W dobie natłoku informacji i przeładowania danymi oraz postprawd – istotne jest rozróżnienie prawdy od fałszu (fake news), wychwycenie i wyłowienie tego co istotne z oceanu danych, a także scalenie fragmentów i odczytanie znaczenia i sensu całości, a także wyrobienie sobie zdania na dany temat.

Przy natłoku sprzecznych informacji, kiedy ludzie nie wiedzą komu i w co wierzyć, a także co myśleć – mogą odrzucić bez poważnej refleksji nawet ważne tematy (np. ekologia, niż demograficzny, itp.)

Według ekspertów celem nadrzędnym nowoczesnej edukacji powinno być wyrabianie umiejętności potrzebnych w życiu (ang. life skills) oraz odporności na częste zmiany, w tym sposobów na utrzymanie równowagi psychicznej. Oczywiście edukacja zakłada nieustanne uczenie i kształcenie się, czyli ciągłą formację.

Według tychże specjalistów kierunek nauczania wyznaczony powinien być przez:

  1. Krytyczne myślenie – myślenie ma przyszłość 🙂 (analiza danych, dostrzeganie związków, wyciąganie własnych wniosków, stawianie pytań, w tym po co i dlaczego, itp.)
  2. Komunikację
  3. Współpracę (lub kolaboracja, ale to słowo nie brzmi dobrze w j. polskim 😊
  4. Kreatywność

(ang. 4 C: 1. Critical thinking, 2. Communications, 3. Collaboration, 4. Creativity):

Tyle o założeniach, ale jak to przełożyć na praktykę? Autor nie wyciąga tak daleko idących wniosków, ale pozwól, że podzielę się pewnymi przemyśleniami. Uważam, że zaangażowanie społeczne i działanie projektowe mogą posłużyć jako środek do wdrożenia nowoczesnej edukacji. Zaangażowanie w inicjatywy społeczne wymaga i rozwija wszystkie powyżej przedstawione umiejętności – myślenie, komunikację, współpracę oraz kreatywność.

Czytając książki i uczestnicząc w wykładach nie pozyskamy umiejętności potrzebnych do przetrwania i rozwoju w XXI wieku. Nie twierdzę, że szkoła nie jest potrzebna, ale uważam, że zaangażowanie społeczne, budowanie grup i realizowanie projektów uczy praktycznych umiejętności przydatnych w życiu prywatnym i społecznym, a jednocześnie buduje wspólnotę i poprawia jej byt.  

Reasumując, jeśli chcesz się rozwijać i pozyskiwać niezbędne kwalifikacje i doświadczenie na miarę naszych czasów, angażuj się w projekty społeczne i aktywnie uczestnicz w działalności różnych grup.

Autor: maugustyniak

Mariusz oferuje kompleksowe usługi w zakresie coachingu oraz doradztwa zawodowego i biznesowego czerpiąc ze swojego bogatego ponad 20-letniego doświadczenia w obszarze konsultingu, marketingu i sprzedaży, szkoleń, a także zarządzania projektami. Doświadczenie zdobywal na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych w różnych firmach od korporacji (Vodafone Enterprise, Hewlett-Packard Enterprise / HP, Lucent Technologies / Avaya) poprzez polskie i zagraniczne firmy średniej wielkości do własnej działalności. Ukończył studia w U.S.A. i Anglii na kierunku Zarządzania i Marketingu (1996). Dodatkowe studia na wydziale Zarządzania Uniwerstytetu Warszawskiego, specjalizacja E-Biznes (2009), gdzie wykładał gościnnie na studiach podyplomowych. Studiuje MBA w Apsley Business School, London (Collegium Humanum). Mariusz uczył się coachingu od Gerarda O’Donovan’a w Noble Manhattan, pioniera coachingu w Wielkiej Brytanii i jednego z najlepszych trenerów na świecie z wieloletnim doświadczeniem w zakresie rozwoju osobowego. w 2009 r. ukończył z wyróżnieniem program Life & Executive Coaching certyfikowany przez International Institute of Coaching. Aspen Coaching & Consulting na mocy umowy zawartej w październiku 2020 r. ze Związkiem Dużych Rodzin "Trzy Plus" została oficjalnym partnerem programu Karta Dużej Rodziny. http://mentor.mozello.com/

Dodaj komentarz