Konflikty – norma czy wyjątek w relacjach międzyosobowych?

Dodaj komentarz

24/05/2018 - autor: maugustyniak

Byłeś/byłaś kiedyś w konflikcie? Przydarzyła Ci się kiedyś jakaś kłótnia czy przynajmniej sprzeczka? Jeśli nie to nie ma co czytać dalej 

Zbieram właśnie materiały na potrzeby pewnego warsztatu i na gorąco chciałbym się podzielić pewnymi myślami.

KONFLIKT…

  • jest raczej normą niż wyjątkiem w relacjach międzyludzkich, więc lepiej nauczyć się sprzeczać niż unikać konfliktów za wszelką cenę lub wchodzić w konflikt bez przygotowania raniąc ludzi i niszcząc relacje
  • mówi nam co jest dla nas cenne i na czym nam zależy (nasze potrzeby, interesy)
  • rozpoznajemy po napięciu, przyjętej postawie obronnej, przechodzeniu do ataku, spieraniu się, mówieniu przykrych rzeczy…
  • źródłem mogą być pewne zachowania, a także różnice w potrzebach, wartościach, itp.
  • może nawet zbliżyć osoby, które zdecydują się otwarcie porozmawiać i wypracować rozwiązanie uwzględniające potrzeby obu stron

 

OCENA SYTUACJI

W trakcie konfliktu warto sobie uświadomić…

  • O co się spieram? O co mi chodzi?
  • Jaka jest przyczyna konfliktu?
  • Jak poważny jest ten konflikt?
  • Jak długo trwa?
  • Jakie może przynieść konsekwencje? Do czego może doprowadzić? Jakiemu celowi służy? Co mogę zyskać, a co stracić?
  • Jak się zachowuję? Jak się zachowuje ta druga osoba?
  • Jak moje zachowanie pogarsza ten konflikt? Czy moje zachowanie jest stosowne/proporcjonalne do sytuacji? Czy nie reaguję przesadnie?

 

ROZWIĄZANIE

  • Czy jest to konflikt możliwy do rozwiązania lub załagodzenia?
  • Czy chcemy pojednania / „dogadania się”?
  • Co musiałbym zrobić, żeby wyjść z tego konfliktu? Co ta druga osoba miałaby zrobić?
  • Czego nie jestem (jesteśmy) skłonni zrobić?

 

W TRAKCIE SPRZECZKI

Słuchanie

  • Daj drugiej osobie szansę mówienia. Słuchaj nie przerywając.
  • Uważnie słuchaj. Kiedy mówi druga osoba, nie zastanawiaj się, co powiesz, jak ona skończy.
  • Mów o spostrzeżeniach i uczuciach dotyczących sytuacji. Nie oskarżaj, nie atakuj, nie osądzaj i nie przypisuj złych intencji.
  • Unikaj doradzania drugiej osobie, co powinna robić i jak postępować.

 

Inne rady

  • Pomyśl zanim powiesz.
  • Patrz na osobę, do której mówisz. Nawiąż kontakt wzrokowy.
  • Mów krótko i na temat. Unikaj przeskakiwania z tematu na temat i powtarzania.
  • Mów jasno i wyraźnie. Podaj konkretne przykłady.
  • Mów powoli. Szybkie mówienie wzmaga napięcie.
  • Lęk sprawia, że mięśnie gardła napinają się.
  • Oddychaj 🙂
  • Jeśli konfrontacja wymknie się spod kontroli i zapłonie złość – zakończ spotkanie/rozmowę. Zapytaj czy możecie porozmawiać innym razem.

 

Często unikamy bezpośredniej rozmowy na temat konfliktu, bo brak nam podstawowych umiejętności komunikacyjnych umożliwiających wzajemne wysłuchanie się z szacunkiem.

konflikt

Źródło: Żywe Słowa, Fran Ferder 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: